November 7, 2013

SPM


Assalamualaikum,

Seperti yang kita semua tahu, SPM'13 sedang dijalankan. It has been a years now since my SPM moment. Eh. Hari ni bukan nak cakap pasal saya tapi pasal SPM.

Semua orang nak cuba dapat yang terbaik betul? Dapat result baik. Sambung study. Bila time nak exam semua start dekat dengan Allah. Solat sunat semua. It may be sound bad but, somehow it sound a bit of a good thing to me. Ada hikmah kita semua ada exam. Ada hikmah kita diuji dengan ujian manusia yang serba kekurangan. Pernah kita fikir? Kebarangkalian kita akan terlepas pandang semua ni, dan fikir benda negatif. "macam mana kalau aku gagal?" "orang lain mesti lagi hebat" "Memang susah lah aku nak masuk bla bla bla"

Sekarang, baru dua hari SPM, berita mengenai pelajar-pelajar meninggal dunia. Majoriti ada satu kesamaan. Sekolah agama. Saya tak cakap sekolah lain teruk. Tidak sama sekali. Saya sendiri sekolah harian saje. Tapi, kalau nak dibandingkan sekolah agama dalam memenuhi kerohanian mereka, it is the best choice after all.

Saya membuat andaian, mereka semua orang-orang soleh solehah. Meninggal dunia dalam usia masih remaja. Suci dari segala dosa. Kerana solat sunat dan sebagainya. Mereka telah mendapat hidayah. Mungkin melalui SPM. MasyaAllah. Anda semua perlu tahu maksud hidayah bukan terhad untuk orang yang sesat dan sebagainya sahaja. Apa-apa pun saya doakan supaya mereka tergolong dalam golongan orang yang beriman. Amin.

Ingatkah kita pada kematian??